Bemaling voor 2,4 kilometer kade: DSI®-techniek in Amaliahaven Rotterdam

De containeroverslag in Rotterdam groeit. Om tegemoet te komen aan de vraag laat Havenbedrijf Rotterdam in de Amaliahaven (Maasvlakte II) maar liefst 2,4 kilometer nieuwe kade bouwen. Het bemalen van zo’n omvangrijk project is een secuur klusje. Met de DSI®-techniek zorgt Henk van Tongeren Water & Techniek voor de meest duurzame en efficiënte bemaling.

Duurzaam
Bij DSI® wordt water niet afgevoerd maar teruggebracht in de bodem. Dat voorkomt negatieve omgevingsbeïnvloeding, zoals zettingen. Het is dus een duurzame vorm van retourbemaling. Bovendien heeft DSI® een hoge infiltratiecapaciteit. Reden om voor deze techniek te kiezen.

Van proef tot advies
Vanwege de omvang van het project is eerst een pompproef uitgevoerd op twee locaties: met tachtig peilbuizen, inclusief realtime monitoring, twee DSI®-retourvelden en enkele honderden meters afvoerleiding. Met de resultaten heeft Henk van Tongeren in samenwerking met Tjaden Adviesbureau Grondmechanica een bemalingsadvies opgesteld. Dat advies is inmiddels volop in uitvoering: tientallen pompen houden de boel nu droog. Die pompen zijn aangesloten op het stroomnet en niet op dieselaggregaten, duurzaamheid wordt dus in alle aspecten doorgevoerd!

De werkzaamheden in de Amaliahaven worden uitgevoerd door HOCHTIEF, Van Oord en Ballast Nedam. Een uitdagend project dat bij oplevering tot een jaarlijkse overslag van vier miljoen standaardcontainers in de Rotterdamse haven zal leiden.

amaliahaven1

Scroll naar boven